Le dépôt
Du Bouddha
"What was the Buddha’s advice on how to practise?
He taught to practise like the earth; practise like water; practise like fire; practise like wind. Practise like the ‘old things’, the things we are already made of: the solid element of earth, the liquid element of water, the warming element of fire, the moving element of wind.
If someone digs the earth, the earth is not bothered. It can be shovelled, tilled, or watered.
Rotten things can be buried in it. But the earth will remain indifferent. Water can be boiled or frozen or used to wash something dirty; it is not affected. Fire can burn beautiful and fragrant things or ugly and foul things - it doesn’t matter to the fire.
When wind blows, it blows on all sorts of things; fresh and rotten, beautiful and ugly, without concern.
The Buddha used this analogy. The aggregation that is us is merely a coming together of the elements of earth, water, fire and wind. If you try to find an actual person there, you can’t. There are only these collections of elements.
But for all our lives, we never thought to separate them like this to see what is really there; we have only thought, ‘This is me, that is mine.’ We have always seen everything in terms of a self, never seeing that there is merely earth, water, fire and wind.
But the Buddha teaches in this way. He talks about the four elements and urges us to see that this is what we are. There are earth, water, fire and wind; there is no person here.
Contemplate these elements to see that there is no being or individual, but only earth, water, fire and wind."
~ Ajahn Luang Por Chah
"Wholehearted Training"
#ajahnchah #meditation #dhamma #mindfulness
Transmis par Andrew Nightingale
"Quel est le conseil du Bouddha sur la façon de pratiquer? "
Notule proposée pour la revue Lpb
Il enseignait à pratiquer comme la terre; pratiquer comme l’eau; pratiquer comme le feu; pratiquer comme le vent. Pratiquer comme les « vieilles choses », les choses dont nous sommes déjà faits : l’élément solide de la terre, l’élément liquide de l’eau, l’élément réchauffant du feu, l’élément mobile du vent.
Si quelqu’un creuse la terre, la terre n’est pas dérangée. Elle peut être pelletée, labourée ou arrosée.
Des choses pourries peuvent y être enfouies. Mais la terre restera indifférente. L’eau peut être bouillie ou congelée ou utilisée pour laver quelque chose de sale; elle n’est pas affectée. Le feu peut brûler des choses belles et parfumées ou des choses laides et sales - peu importe pour le feu.
Quand le vent souffle, il souffle sur toutes sortes de choses; fraîches et pourries, belles et laides, sans souci.
Le Bouddha a utilisé cette analogie. L’agrégation que nous sommes est simplement une réunion des éléments de la terre, de l’eau, du feu et du vent. Si vous essayez de trouver une personne, vous ne pouvez pas. Il n’y a que ces collections d’éléments.
Mais pendant toute notre vie, nous n’avons jamais pensé à les séparer comme cela pour voir ce qui est vraiment là ; nous avons seulement pensé : « Ceci est moi, qui est à moi. » Nous avons toujours tout vu en tant que soi, ne voyant jamais qu’il n’y a que terre, eau, feu et vent.
Mais le Bouddha enseigne de cette façon. Il parle des quatre éléments et nous exhorte à voir que c’est ce que nous sommes. Il y a la terre, l’eau, le feu et le vent; il n’y a personne ici.
Contemplez ces éléments pour voir qu’il n’y a ni être ni individu, mais seulement terre, eau, feu et vent. »
Trad G&J
Bodhicitta: l’esprit du débutant pour mieux se connaître et se comprendre |2024